söndag 3 mars 2013

Hur jag fick bukt med min kliande hårbotten - NO POO

Jag har för mig att jag lovat skriva om No Poo i nåt skede, och nu då jag haft nästan 2 månader på mig att pröva dethär tycker jag det är dags med en liten utvärdering. Håll till godo!

No Poo är alltså en metod för att tvätta håret utan shampo eller balsam, utan man använder sig av två enkla ingredienser: Matsoda och äppelcidervinäger. Jag råkade på dethär fenomenet först genom att Vivi bjöd in mig en finlandssvensk No Poo-grupp på FB, och senare via Hildas blogg (det är också Hilda som administrerar FB-gruppen). Först tyckte jag det lät extremt, och alldeles för hippie till och med för mig (och då är jag ändå rätt hippie av mig, och stolt så). Men, eftersom jag är nyfiken av mig ville jag ändå ge det ett försök.

(Foto från http://ashleysgreenlife.blogspot.fi/2012/12/how-to-wash-your-hair-with-no-poo.html)

Såhär går du till väga: Blanda 1 msk matsoda (Inte samma sak som bakpulver!) med 2-3 dl varmt vatten och lös upp det. Jag har ett stooort plastglas i duschen som jag använder dethär till. Använd dethär istället för shampo, dvs. häll det över ditt huvud då du har blött håret och massera in i hårbotten. Skölja sedan ur det. Sedan tar du ungefär samma mängd vatten, och blandar i 1-2 msk äppelvidervinäger, och sköljer håret med detta, istället för balsam.

Hur enkelt som Helst, med andra ord!
Frågan är då, varför skulle man vilja börja joxa med sånt här, då det finns så många "bra" shampon som "uttryckligen är vårdande och renande för ditt hår"?
  1. Shampo är INTE bra för ditt hår, tro mig. Det sliter något otroligt. Jag kan inte säga det här tillräckligt bra, utan förlitar mig på Hilda, Ashley med flera (förklarande video). Det torkar ut, det sliter, det tillför en massa kemikalier du verkligen inte behöver, eller vill betala för. Jag skulle kunna skriva ett helt inlägg om det, men andra gör det så mycket bättre. Tro på dem om du inte tror på mig. Ekoshampon är naturligtvis (höhö) mildare, men inte heller nödvändiga.
  2. ...Which leads me to nummer två, shampon är rätt ofta ganska dyra. Och ifall du torkar ut ditt hår med shampo-kemikalier kommer du behöva balsam, vilket också kostar.
  3. Mindre kemikalier i vattnet, på din hy, ut i avloppet, vidare ut i haven (vilket till slut hamnar i din mat, och i din kropp).
  4. ...för att inte tala om att ditt hår mår bättre, är mjukare, och renare, med No Poo. Dessutom mår hårbottnen mycket bättre av att inte konstant få en massa gift i sig.
Nå. Jag testade alltså det här, med ett rejält mått skepticism... Och redan första gången jag klev ur duschen tappade jag hakan. Kunde det vara så knäppt att mitt hår känns såhär rent och mjukt med MATSODA och VINÄGER, då jag år ut och in tvättat håret med milda shampon, och senare med ekologiska sådana? No Friggin' Way!
Men jo. Så var det. Jag tror inte jag haft så rent hår på år och dag. True story. och dessutom har min kliande skalp lugnat ner sig avsevärt. Här kan nämnas att jag har atopisk hy, och det märks också emellanåt i min hårbotten. Men inte längre :)

Bild: http://banned-from-baby-showers.blogspot.fi/2012/02/my-no-poo-story.html)

Nu har jag alltså gått snart 2 månader utan shampo, och jag ser ingen orsak att gå tillbaka till en massa SLS och silikoner och oljor och bajs. En par gånger har jag fuskat, som då jag färgade om håret och fick i nerverna på att stå i duschen och pilla örtrester ur hårbotten (jag färgar med henna) och använde mitt vanliga ekoshampo från Faith in Nature. En gång sov jag också natten hos min varg efter en sitz, och kände mig så skabbig morgonen efter att jag använde hans shampo (han äger inte matsoda).

Passar dethär alla då? Antagligen inte, eftersom både hudtyper och hårtyper är så otroligt olika. INGEN mår dock bra av att blanda kemikalier på huden, som ju är kroppens största organ, och ifall inte det här funkar skulle jag uppmana dig att testa nån annan alternativ hårtvättningsmetod - Hilda har prövat ett dussin sådana, och jag kommer pröva en del av dem, jag med. Jag har väldigt kort hår, och jag använder ganska grymma mängder stylingprodukter (främst gel/wax och hårspray), och mig funkar det otroligt bra på - jag har t.o.m märkt att jag inte behöver tvätta håret lika ofta numera, utan sköljer bara håret med vatten ibland. Och för många behövs en övergångsperiod, för om håret är vant vid att allt naturligt fett tvättas bort så producerar det antagligen mer talg än vad som behövs till en början. Jag märkte dock inte av nåt sånt, men jag har förstått att man behöver lite tålamod särskilt om man har längre hår.

Några små kommentarer ännu:
  • Enligt min kompis Sandra lär äppelcidervinäger vara lite svårt att hitta. Jag råkade ha en stooor flaska i mitt köksskåp, och jag vet att det åtminstone finns på Ekosoppi i Vasa. Större matvarubutiker borde nog ha dem i hyllorna, annars kan man be dem köpa in det.
  • Tänk på att vinäger luktar som... tja, vinäger. Jag märker det inte här hemma, men en gång hade jag med mig mina ingredienser till bastutrymmena här, och de andra anmärkte på att det luktade vinäger då vi for... :] Whoops. Håret luktar alltså inte vinäger på nåt vis, men toaletten kan lukta lite syrligt nån minut efter att du tvättat håret.
  • Ifall du har långt hår kan du dubbla satsen, men öka inte på proportionen matsoda! Det kan ge dig torrt hår. Matsoda är ändå mycket milt jämfört med shampo, men inte ens matsoda är bra i för starka doser.
  • Det gör ont att få äppelcidervinäger i ögonen.
  • Allmänt tips för ALLA hårtvättningsmetoder: Avsluta med att skölja håret med kallt vatten. Det gör att hårstråna sluter sig och inte trasslar.
(Vill du läsa en mer beläst bloggares åsikter och erfarenheter av No Poo rekommenderar jag Crunchy Betty! Hon hade dessutom rätt mycket mer initiella problem än jag hade)

Det var mina två cent!
Härnäst tänkte jag pröva på den s.k. CO-metoden, delvis för att den verkar enkel, och delvis för att min goda vän Malin har tvättat håret med enbart balsam hela vintern, och hon har enligt egen utsago aldrig haft så friskt hår som nu :) Jag tjuvstartade före veckoslutet, men jag får ta och starta om, för jag kände mig så Spurgu efter bara tre dygn med CO att jag rymde tillbaka till matsodan såfort jag kom hem idag. Om jag kommer mig igenom några veckor med CO ger jag säkert en likadan recension :)

Våga skaffa snyggare hår du med!
//Inna

8 kommentarer:

  1. Hm... Tror att de kommer att finnas både äppelcidervinäger och matsoda på inköpslistan nästa gång jag skall till butiken...
    Det skadar aldrig att testa! :D

    SvaraRadera
  2. Ååh, jag undrar om jag borde testa soda+äppelcidervinäger också. Jag har just köpt min tredje kombination av tvättbalsam och vårdande balsam för ännu är jag inte helt nöjd över resultatet. Mitt hår är SUPER rent och mjukt och lent och fint dagen efter att jag tvättat det, men redan andra dagen måste jag tvätta det igen. Och alltid med nån veckas mellanrum så tappar jag tålamodet och tvättar med ett milt shampo som innehåller sls istället... Det är knepigt värre dethär faktiskt! Men iaf så är jag övertygad om att nåt fler starkt shampo med silikoner och oljor och sånt hamnar inte i mitt hår ever again :)

    SvaraRadera
  3. Hittade hit till din blogg via vegangruppen på facebook, och detta inlägg inspirerade mig! Har läst om No Poo-metoder förut, men varit lite skeptiskt mot det. Men det skadar ju inte att testa, det är ju ändå miljövänligare och mycket billigare. Så har tvättat med soda + äppelcidervinäger nu en gång - håret blev så rent, lent och mjukt. wow! Så tack för tipset, jag kommer att fortsätta med det här och troligen snart skriva ett eget blogginlägg om det :)

    SvaraRadera
  4. Selena: Yay ^^
    Malin: Det är så skoj att nån annan nära vän börjat sätta sig in i det här med att undvika kemikalier och skräp i mat och hudvårdsprodukter! Jag kanske kommer o ber dig om råd sen då jag ska testa CO n¨ån gång :)
    Julia: Oj, vad skoj att folk hittar hit och att jag kan inspirera folk! Trevlig blogg du har också :)

    SvaraRadera
  5. Har precis börjat testa balsammetoden, har också atopisk hud, precis som du och min hårbotten verkar inte riktigt gilla det där med att bara använda balsam. Det kliar och "mjällar" mer än tidigare. Kanske en övergångsprocess.. vad vet jag. Har du erfarenheter av BM?

    SvaraRadera
  6. Jag har faktiskt inte kommit mig för att testa än, tyvärr. Jag har så kort hår för stunden att jag just och just tvättar det överhuvudtaget, men kanske jag borde ta och pröva balsammetoden härnäst :)
    Har du annars märkt om du reagerar på citronsyra i mat? Det är något som massor av atopiker fått hjälp av. Att sluta äta mat med tillsatt citronsyra alltså. Det beror på mögelsvampen som det görs av, eller nåt sånt, jag minns inte exakt, men det finns mycket info på nätet om det!

    SvaraRadera
  7. Jag provande denna men förstörde min hårbotten för gott nu måste få hjälp med starka mediciner av läkare och detta varnas inte använda tack för du förstörde min hårbotten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är osäker på om du faktiskt är uppriktig med ditt meddelande eftersom jag tycker jag får lite troll-vibbar av stavningen och attityden, men oavsett: Du är välkommen att ta dina anklagelser någon annanstans, eftersom jag inte bett dig göra något som du inte valt att göra själv, och jag uttryckligen skrivit ut (= varnat) om att detta knappast passar för alla. Jag beklagar att du lyckats förstöra din hårbotten, men jag tvivlar starkt på att du lyckats göra det med något så milt som ett jäsmedel som de facto jämnar ut kroppens pH-balans.

      Radera