fredag 3 maj 2013

Innas stora veganmjölksinlägg

För att få det ur världen: Mitt smeknamn på den här bloggen kommer från det användarnamn jag hade på den hädangångna internetcommunityn hogwarts.nu en gång i tiden. Det i sin tur är en typ av ordlek från mitt riktiga förnamn och mitt mellannamn. Jag minns min hoggy-tid med värme, och ville därför använda namnet någonstans igen. Därav Inna :)

Nåja! De som varit hemma hos mig de senaste månaderna kan vittna om att jag haft en växande samling med tomma mjölkförpackningar ovanpå spisen. Det här har en orsak - jag har nämligen sparat dem för att kunna skriva det här inlägget, så jag presenterar äntligen för er: Innas stora veganmjölks-utvärdering!


Mjölkfamiljerna!


Det här är de olika märken och typer av veganmjölk jag har stött på i Finland. Vissa av dem finns i ekologisk version, vissa inte, och vissa har både och. Vissa finns också smaksatta, vissa bara naturella. Jag har dock inte testat nån med smak då jag bara använder mjölk i té och nån gång i matlagningen. Jag valde just dehär för att... um... nå, för att få med ett så brett urval som möjligt, och samtidigt kunna jämföra dem sinsemellan. Prisjämförelserna är från en större K-butik och en större annan matvarubutik. Håll till godo!

Alpro soya (ekologisk) - Den klassiska, finns i alla möjliga former; ekologisk, naturell, light, i tetrapak med kork, och med t.ex. vanilj- och chokladsmak. Innehåll: Vatten, skalade sojabönor, rårörsocker och havssalt. Fungerar fint till det mesta. På vissa caféer har de också en skild barista-sojamjölk som inte ska skära sig i kaffet, men den har jag inte hittat i butik. Light-versionen tycker jag har varit bra i kaffe på det sättet, men den skulle jag inte rekommendera då den innehåller en massa bajs, såsom de flesta lightprodukter ju gör... Den vanliga kostar 2,10 €/l, den ekologisk är ca. 20 cent dyrare/liter.

Pirkka maustamaton soijajuoma (ekologisk) - K-versionen. Något av en nykomling för mig, inget speciellt i smakväg, men en trevlig nyhet från K-kedjan, särskilt eftersom den är ekologisk. Minns jag rätt finns den också med chokladsmak. Innehåll: Vatten, ekosojabönor, trikalciumcitrat. Det sista antagligen för att man ska få skriva att den innehåller kalcium, vilket soja ju annars inte gör i nån högre grad. Praktiskt med lite mindre förpackning. Priset ligger på 1,65 € för 0,75 l.

Nordic: sojadryck, havredryck och risdryck - de trendiga? Dehär syskonen tar jag i ett och samma varv eftersom de alla kommer från samma tillverkare och inte skiljer sig från andra veganmjölkssorter särdeles mycket. Också dehär finns i praktiska 0,75-liters förpackningar, och som kassatant tycker jag de här gått åt mer än de andra. Kanske de helt enkelt ser tilltalande ut? Jag tycker de ser rätt trevliga ut. Ingen av dem är dock ekologiska.
Innehåll soja: Vatten, sojabönor, soker, emulgeringsmedel (E471), surhetsreglerande medel (monokaliumfosfat), kalcium, stabiliseringsmedel (gellangummi), salt, vitamin B2, arom, folsyra, vitamin B12, vitamin D2. Ajajaj! Inte visste jag att dehär hade så mycket bajs i sig! Mest grämer jag mig över aromen. Usch så onödigt, den här köper jag nog inte fler gånger. Pris: 1,49 €/0,75 l.
Innehåll ris: Vatten, fullkornsris, rybsolja, kalcium, salt, stabiliseringsmedel (karrageenan), vitamin D2. Mycket bättre, karrageenan kan jag leva med (det är en irländsk sjögrässort som jag själv simmat bland). Pris: 2,09 €/0,75 l.
Innehåll havre: Vatten, havreflingor, rybsolja, kalcium, stabiliseringsmedel (e401), salt, vitamin D2. Ja okej då, helt godkännt, antar jag. Pris: 1,89 €/0,75 l.

Gogreen kaurajuoma - den låtsas-gröna. Gogreen är ett märke som jag längre varit lite misstänksam mot, eftersom man så lätt antar att de är ekologiska pga. att de har en massa egna märkningar, men det är de alltså inte (sådär rent generellt alltså, visst finns det ekoprodukter inom serien). Den här havredrycken är i sig inget märkvärdigt, utan får - som de flesta andra här - helt godkännt.Jag gillar också skruvkorken. Finns med vaniljsmak. Innehåll: Vatten, havre, kalciumkarbonat, havssalt. Fint så. Priset ligger mellan 2,20 € och 2,35 € per liter.

Oatly kaurajuoma (ekologisk) - den enkla. Helt enkelt. Inget mer än den säger sig vara, och inget tjafs i innehållslistan; Vatten, havre och havssalt. Den här finns i alla möjliga olika märkliga smaksatta versioner, som jag inte prövat än. Priset ligger mellan 2 € och 2,20 €/liter.

Rice dream original organic - den söta. Personligen tycker jag att rismjölk är en av de få veganmjölksorter som är goda att dricka bara som de är, och då tycker jag det är fint att det finns att få också i ekologisk form. Innehåller vatten, ris, solrosolja och havssalt. Priset för den ekologiska är dock rätt mycket högre än den konventionella - 2,95 € jämte 1,81 € per liter.

Alpro almond drink - Nyheten. Äntligen finns det mandelmjölk också i Finland, i vanliga butiker! Jag tycker den här är riktigt god, även om man ju förstås inte ska vänta sig att det smakar komjölk, för det gör ju inga veganmjölksorter. Nötig och söt, och passar till mycket, också i kaffet. Har mycket vitaminer men också en hel del bajs tyvärr - innehåller vatten socker, rostad mandel, trikalciumfosfat, havssalt, stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, gellangummi), emulgeringsmedel (solroslecitin), B12, B2, E och D2. Priset är i den högre ändan; 2,59-2,75 € för 1 liter, och då icke-ekologisk.

Bild från http://vegotjejen.files.wordpress.com

Så vad är slutsatsen då?
Nå... eftersom jag i princip tycker att alla sojamjölkssorter smakar likadant, och samma sak med alla havremjölkssorter, och rismjölkssorter för den delen, så faller domen mera på aspekter såsom pris, tillsatsämnen och luomustämpel. Och med det i åtanke vinner nog Oatly Havre. Jag tycker åtminstone att det känns mer lokalt och miljövänligt att dricka något vars råvaror kan odlas där jag bor, sådär jämfört med sojamjölk. Talar vi om smak så tycker jag mer om Ricedreams ekologiska, och Oatlys mandelmjölk, för de är faktiskt förvånansvärt välsmakande. Men Oatly är nog det som utan tvivel hamnar mest i min matkorg, både då det kommer till mjölk och grädde (de flesta av dehär märkena gör också produkter som kan ersätta grädde och joghurt i det veganska köket).

Tack och Godnatt! Imorgon vet jag vad som hamnar i roskis.
//Inna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar